Om att vara vacker men ändå känna sig ful

Igår pratade jag med en vän om hur det är att känna sig ful, om att veta om hur vacker man är och tycka att man oftast blir bra på bild men att ändå känna sig ful. Det är ett skrämmande ämne, för att känna sig ful är en av de farligaste känslorna som finns. Känslan av att känna sig ful äter upp en människa inifrån och tillslut, om man inte stoppar den, så kommer den att leda till undergång. Jag har förstört så mycket genom att känna mig ful. Jag har offrat så fruktansvärt många viktiga saker och människor i jakten på att få känna mig fin, bara för att i slutändan inse att det inte funkar så. Att känna sig fin är ingen slutstation vi alla måste nå genom att gymma, färga håret för femte gången och sluta äta. Tro mig, för jag har en gång nått min slutstation. Jag har stått framför en spegel och inte kunnat hitta ett enda fel på min kropp och ändå känt mig fulast i världen. 
 
Att känna sig ful är en av de farligaste känslorna som finns. För den kan så lätt gå överstyr, och oavsett vad så leder den bara till besvikelse. Den kan över en natt gå från en dålig hårdag till att överhuvudtaget inte kunna visa sitt ansikte bland folk. Jag vet detta för att jag inte kommer att kunna gå i skolan i höst. Jag kommer inte att få uppleva känslan av att ta studenten med en klass jag älskar och jag kommer inte få ha på mig en studentmössa, och det är inte för att jag inte förstår matte eller inte uppskattar att gå i skolan, utan bara en av de hundratals saker jag har gått miste om för att jag har känt mig ful. För att jag en gång lät den känslan ta över precis allt det som var jag, och för att det sen dess har funnits så oerhört många dagar då det har varit en fysisk omöjlighet för mig att gå utanför dörren bara på grund av det jag sett i spegeln.
 
Därför är att känna sig ful en av de farligaste känslorna som finns. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

<3

2012-07-28 @ 15:12:04
Postat av: Andrea

Sjukt bra skrivet Malin! Att du kommit till den här slutsatsen, visar inte bara på hur otroligt klok du är utan också att du verkligen insett att livet är så mycket viktigare än att ha det perfekta håret och kroppen, för att ta några exempel. Det handlar inte om att vara smal så att revbenen sticker fram utan om att göra allt det man alltid drömt om, och att inte låta rädslan av att inte alltid se perfekt ut komma i vägen för ditt liv.

Du är fin som du är!

2012-07-28 @ 15:37:56
URL: http://aandreae.blogg.se
Postat av: Läsare

Varför ska du inte gå i skolan i höst?..

Svar: Jag kunde knappt gå i skolan förra terminen då jag hade jättemycket frånvaro pga min situation, sjukdomen osv. Dessutom har jag blivit erbjuden en behandling som kräver sjukskrivning. Så jag har helt enkelt kommit fram till att det är det bästa för mig just nu.
malinfrisells.blogg.se

2012-07-28 @ 17:13:58
Postat av: Madde

<3

2012-07-28 @ 23:47:39
Postat av: Julia

Jag blir nästan lite rädd när jag läser detta. Det ger svaret på frågan jag har ställt mig så många gånger; varför jag inte går till skolan. Varför jag stått i hallen, redo att gå, men i sista minuten bara stannat upp, vänt om, gått och gömt mig under duntäcket igen. Utan att egentligen veta varför.
Sköt om dig och all lycka till dig Malin!

Svar: Jag är väldigt ledsen för din skull, en text som denna är ingenting man vill känna igen sig i. Även om jag är ganska övertygad om att det finns allt för många som gör det. Stor kram till dig, ta hand om dig!
malinfrisells.blogg.se

2012-07-29 @ 01:45:54
Postat av: Linaaaa

damn.jag skulle kunna skrivit den här texten själv.
tack som fan för peppen, och önskar dig verkligen lycka till med allting Malin. vi båda ska nog fixa't tillslut,även om det känns som det är ljusår dit nu

2012-08-06 @ 21:45:43
URL: http://pajaro.devote.se/
Postat av: julia

Den här texten var den finaste texten jag läst, åh.

2012-08-07 @ 11:12:30
URL: http://juliaboberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0